کیفیت پژوهشهای برنامهدرسی در ایران بهطور معناداری تحت تأثیر کاستیهای روششناختی قرار دارد و این مسئله در مقالات تخصصی، طرحهای پژوهشی آموزشوپرورش و بهویژه رسالههای دکتری نمود آشکار دارد. مهمترین چالشها شامل انتخاب روشهای نامرتبط با مسئله، فقدان تسلط کافی پژوهشگران بر مبانی روششناسی، خلط میان «روش تحقیق» و «روششناسی تحقیق»، بهکارگیری روشها بر پایه عادت یا رونویسی، و نبود تنوع روششناختی است. در حوزه کیفی، غلبه چند روش محدود مانند تحلیل محتوا، سنتزپژوهی و نظریه زمینهای، و در حوزه کمی، سلطه رویکردهای پیمایشی و نظرسنجی موجب تکرار، کلیشهای شدن و کاهش خلاقیت پژوهشی شده است. همچنین تکرار مسئلهها و چارچوبهای ثابت، ضعف روایتهای شخصی و دغدغههای اجتماعی پژوهشگران، و فقدان سیاستگذاری منسجم از سوی گروههای آموزشی، انجمنها و مجلات تخصصی، بحران روششناسی را تشدید میکند. راهبردهای پیشنهادی بر تقویت تکثر روششناختی، توسعه رویکردهایی مانند قومنگاری، روایتنگاری و مطالعه موردی، توجه به مبانی معرفتشناسی و پیوند مسئله، روششناسی و زیستجهان پژوهشگر، تقویت پژوهش نظری و تحلیل گفتمان، و بازنگری در آموزش روشها از طریق کارگاهها و اصلاح سرفصلهای دانشگاهی تأکید دارد.
قادری, مصطفی . (1404). چالشهای پیش روی روششناسی مطالعات برنامه درسی در ایران. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6(6), 159-162. doi: 10.22054/jicia.2025.20218
MLA
قادری, مصطفی . "چالشهای پیش روی روششناسی مطالعات برنامه درسی در ایران", توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6, 6, 1404, 159-162. doi: 10.22054/jicia.2025.20218
HARVARD
قادری, مصطفی. (1404). 'چالشهای پیش روی روششناسی مطالعات برنامه درسی در ایران', توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6(6), pp. 159-162. doi: 10.22054/jicia.2025.20218
CHICAGO
مصطفی قادری, "چالشهای پیش روی روششناسی مطالعات برنامه درسی در ایران," توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6 6 (1404): 159-162, doi: 10.22054/jicia.2025.20218
VANCOUVER
قادری, مصطفی. چالشهای پیش روی روششناسی مطالعات برنامه درسی در ایران. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 1404; 6(6): 159-162. doi: 10.22054/jicia.2025.20218