گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
10.22054/jicia.2025.20223
چکیده
نظام آموزشی دوره متوسطه در ایران بهدلیل ساختار «سالی–رشتهای» و برنامه درسی یکسان برای همه مناطق، با ایستایی و فقدان انعطاف مواجه است؛ وضعیتی که با تحولات سریع اجتماعی، فرهنگی و فناوری همخوانی ندارد و میتواند به افت کیفیت آموزشی، تشدید نابرابری، طبقاتیشدن مدارس، افزایش هزینهها و کاهش انگیزش معلمان منجر شود. این ساختار همچنین بسیاری از اصول برنامهریزی درسی عدالتمحور ـ مانند توجه به استعدادهای فردی، شخصیسازی یادگیری، آموزش متمایز و تناسب فرهنگی محتوا ـ را نادیده میگیرد و انعطاف را به راهحلهایی مانند مدارس خاص یا جهش تحصیلی محدود میکند. راهبرد پیشنهادی بر طراحی ساختاری «نیمهمنعطف» میان دو قطب نظام سالیِ بدون انعطاف و نظام واحدیِ کاملاً منعطف استوار است؛ بهگونهای که بخشی از دروس به صورت بستههای مشترک اجباری و بخش دیگر به صورت واحدهای اختصاصی انتخابی ارائه شود. این الگو امکان نوسازی مستمر محتوا، پیوند پایدار آموزش با اشتغال و جامعه، تقویت مهارتهای جدید (سواد دیجیتال، پژوهش، چندفرهنگی، هنر، هوش مصنوعی)، افزایش اختیار معلمان در روش تدریس و ارزشیابی، و ارتقای عدالت آموزشی از طریق فرصت انتخاب بیشتر برای دانشآموزان مناطق محروم را فراهم میکند. همچنین بازآرایی سازماندهی مدارس در قالب «مجتمعهای آموزشی» و کاهش اتکای افراطی به امتحانات نهایی سنتی، از الزامات تحقق این تحول معرفی شده است.
عباسپور, عباس . (1404). پویاسازی نظام آموزشی دوره متوسطه. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6(6), 184-199. doi: 10.22054/jicia.2025.20223
MLA
عباسپور, عباس . "پویاسازی نظام آموزشی دوره متوسطه", توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6, 6, 1404, 184-199. doi: 10.22054/jicia.2025.20223
HARVARD
عباسپور, عباس. (1404). 'پویاسازی نظام آموزشی دوره متوسطه', توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6(6), pp. 184-199. doi: 10.22054/jicia.2025.20223
CHICAGO
عباس عباسپور, "پویاسازی نظام آموزشی دوره متوسطه," توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6 6 (1404): 184-199, doi: 10.22054/jicia.2025.20223
VANCOUVER
عباسپور, عباس. پویاسازی نظام آموزشی دوره متوسطه. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 1404; 6(6): 184-199. doi: 10.22054/jicia.2025.20223