میانرشتهای بودن در گردشگری صرفاً به همنشینی چند رشته در کنار یکدیگر محدود نمیشود، بلکه مستلزم آمیختگی مفهومی و تولید «مفهوم سوم» است که بتواند ماهیت پیچیده گردشگری را توضیح دهد. در این چارچوب، «فرهنگ گردشگری» بهعنوان مفهومی مستقل از فرهنگ مبدأ و مقصد، از تعامل گردشگر، میزبان و «فرهنگ بنمایه» شکل میگیرد و رفتار کنشگران را در شرایطی متفاوت از زندگی روزمره تنظیم میکند؛ وضعیتی که گردشگر را در حالت ذهنی خاص و میزبان را در نقش مهماننوازی قرار میدهد. بر این اساس، حقوق گردشگر باید نه صرفاً بر مبنای قواعد عمومی حقوقی، بلکه متناسب با ماهیت گردشگری و در نسبت با جامعه میزبان تدوین شود. در عین حال، خلأ جدی در مطالعات آکادمیک و قوانین مصوب مرتبط با حقوق گردشگر در ایران وجود دارد و مقررات موجود عمدتاً به آییننامهها و ابلاغیهها محدود مانده است. راهبردهای پیشنهادی شامل تقویت همکاری دانشگاه، صنعت و دولت برای تبیین مفهوم میانرشتهای و فرابخشی بودن گردشگری، بازتعریف گردشگری بهمثابه فضیلت و تعامل انسانی، آموزش حقوق بینالملل گردشگری برای سازمانهای مرتبط، ترمیم خلأهای قانونی، تدوین منابع و بروشورهای فرهنگی–حقوقی برای گردشگران بینالمللی و بهرهگیری از ظرفیت جاذبههای حقوقی–تاریخی برای خلق گونههای جدید گردشگری است.
پورفرج, اکبر . (1404). پارادایمی به نام میانرشتهای بودن: فرهنگ گردشگری و حقوق گردشگر. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6(6), 248-255. doi: 10.22054/jicia.2025.20230
MLA
پورفرج, اکبر . "پارادایمی به نام میانرشتهای بودن: فرهنگ گردشگری و حقوق گردشگر", توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6, 6, 1404, 248-255. doi: 10.22054/jicia.2025.20230
HARVARD
پورفرج, اکبر. (1404). 'پارادایمی به نام میانرشتهای بودن: فرهنگ گردشگری و حقوق گردشگر', توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6(6), pp. 248-255. doi: 10.22054/jicia.2025.20230
CHICAGO
اکبر پورفرج, "پارادایمی به نام میانرشتهای بودن: فرهنگ گردشگری و حقوق گردشگر," توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 6 6 (1404): 248-255, doi: 10.22054/jicia.2025.20230
VANCOUVER
پورفرج, اکبر. پارادایمی به نام میانرشتهای بودن: فرهنگ گردشگری و حقوق گردشگر. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 1404; 6(6): 248-255. doi: 10.22054/jicia.2025.20230