دوزبانگی در ایران پدیدهای فراگیر و ظرفیتساز است که در صورت مواجهه علمی میتواند به ارتقای توانش شناختی، تقویت حل مسئله، گسترش فرصتهای شغلی و توسعه اجتماعی منجر شود؛ اما برخورد غیرکارشناسی با آن، پیامدهایی مانند افت تحصیلی، شکاف زبانی و روانی، و تعارض هویتی میان هویت قومی و ملی را تشدید میکند. درک دوزبانگی مستلزم تعریف طیفی از «حداقل توانایی» تا «تسلط کامل» و تمایز میان زبان، سواد و نیز تفاوت «آموزش زبان» با «آموزش به زبان» است. شواهد نشان میدهد موفقیت در یادگیری زبان دوم، به تثبیت زبان اول وابسته است و بیتوجهی به زبان مادری موجب میشود زبان فارسی برای برخی کودکان نقش «زبان خارجی» پیدا کند. در حوزه آموزشی، تمرکزگرایی محتوای درسی و اجرای برنامه یکسان در مناطق متنوع، عدالت آموزشی را تضعیف کرده و نیازمند طراحی بستههای آموزشی بومی، متناسب با فرهنگ و زبان منطقه است. راهبردهای پیشنهادی شامل اجباریسازی پیشدبستانی و آغاز آموزش رسمی از پنجسالگی برای کودکان غیرفارسیزبان، آموزش فارسی بهمثابه مهارت، تقویت آموزشهای ضمنخدمت برای معلمان، بهرهگیری از فارغالتحصیلان آموزش فارسی به غیرفارسیزبانان، توسعه محتوای چندرسانهای و استفاده از رسانههای عمومی، اجرای پایلوت آموزش مبتنی بر زبان مادری در چند استان، و بازنگری در سیاست بومیگزینی کنکور با توجه به پیامدهای آن بر انسجام ملی است.
صحرائی, رضامراد . (1402). دوزبانگی در ایران: فرصت یا تهدید؟. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 5(5), 47-55. doi: 10.22054/jicia.2023.20244
MLA
صحرائی, رضامراد . "دوزبانگی در ایران: فرصت یا تهدید؟", توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 5, 5, 1402, 47-55. doi: 10.22054/jicia.2023.20244
HARVARD
صحرائی, رضامراد. (1402). 'دوزبانگی در ایران: فرصت یا تهدید؟', توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 5(5), pp. 47-55. doi: 10.22054/jicia.2023.20244
CHICAGO
رضامراد صحرائی, "دوزبانگی در ایران: فرصت یا تهدید؟," توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 5 5 (1402): 47-55, doi: 10.22054/jicia.2023.20244
VANCOUVER
صحرائی, رضامراد. دوزبانگی در ایران: فرصت یا تهدید؟. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 1402; 5(5): 47-55. doi: 10.22054/jicia.2023.20244