معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف حمایت از تولید، اشتغال و صادرات طراحی شده است، اما شواهد نشان میدهد این سیاست به اهداف خود اصابت نکرده و در عمل به گسترش فعالیتهای غیرمولد، واسطهگری و فرار مالیاتی انجامیده است. ضعف نظارت و نبود برنامه توسعه مدون موجب شکلگیری شرکتهای صوری، فعالیت پنهان در سرزمین اصلی، دورزدن قوانین، و حتی احتمال پولشویی شده و مناطق آزاد را به جای «سکوی صادرات» به «قطب واردات» بدل کرده است؛ بهگونهای که طبق آمار رسمی، واردات این مناطق در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ چندین برابر صادرات بوده و بخش عمده واردات نیز کالاهای مصرفی بوده است. از منظر نظری، مالیات بر ارزش افزوده ماهیتاً مالیات بر مصرف است و حذف معافیت آن لزوماً به تولید و صادرات آسیب نمیزند؛ زیرا صادرات در کل کشور مشمول نرخ صفر است و مالیات ماشینآلات تولیدی نیز قابلیت استرداد یا تهاتر دارد. با این حال، اجرای ناقص نظام ثبتنام و صدور فاکتور باعث میشود مالیات عملاً به فعالان خرد و تولیدکنندگان اصابت کند. راهبردهای اصلاحی شامل محدودسازی، مشروطسازی و هدفمندکردن معافیتها، شفافسازی فهرست و معیار معافیتهای مالیاتی، اصلاح سازوکار اجرای مالیات بر ارزش افزوده برای اصابت آن به مصرفکننده نهایی، و بازنگری علمی در منطق ایجاد و توسعه مناطق آزاد و ویژه است.
طاهرپور, جواد . (1401). آسیبشناسی معافیت مالیات بر ارزشافزوده در مناطق آزاد و ویژه. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4(4), 87-98. doi: 10.22054/jicia.2022.20299
MLA
طاهرپور, جواد . "آسیبشناسی معافیت مالیات بر ارزشافزوده در مناطق آزاد و ویژه", توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4, 4, 1401, 87-98. doi: 10.22054/jicia.2022.20299
HARVARD
طاهرپور, جواد. (1401). 'آسیبشناسی معافیت مالیات بر ارزشافزوده در مناطق آزاد و ویژه', توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4(4), pp. 87-98. doi: 10.22054/jicia.2022.20299
CHICAGO
جواد طاهرپور, "آسیبشناسی معافیت مالیات بر ارزشافزوده در مناطق آزاد و ویژه," توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4 4 (1401): 87-98, doi: 10.22054/jicia.2022.20299
VANCOUVER
طاهرپور, جواد. آسیبشناسی معافیت مالیات بر ارزشافزوده در مناطق آزاد و ویژه. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 1401; 4(4): 87-98. doi: 10.22054/jicia.2022.20299