سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از ارکان بنیادین برنامه درسی است و میتواند با شناسایی کاستیها و نقاط قوت، فرایند یادگیری را بهبود دهد. در ایران، ارزشیابی کیفی–توصیفی با هدف اصلاح نواقص ارزشیابی سنتی اجرا شد، اما شواهد نشان میدهد اجرای آن با ناهماهنگیهای نظری و اجرایی و برداشتهای نادرست کارگزاران همراه بوده و پیامدهای آموزشی متناقضی ایجاد کرده است. از مهمترین چالشها میتوان به اختلاف نظر درباره ماهیت برنامه، نبود منطق تبیینشده برای اجرا، اعمالنشدن اصلاحات پیشنهادی کمیته علمی، و برداشتهای غلط مانند حذف کامل نمره، تلقی ارزشیابی توصیفی بهعنوان ارزشیابی مستمر پرحجم، الزام بازخورد کتبی برای همه دانشآموزان و ارتقای خودکار اشاره کرد. همچنین تراکم بالای کلاسها، گزینش نیروی انسانی فاقد صلاحیت حرفهای، مقاومت خانوادهها و معلمان، تجاریشدن آموزش و نبود الگوی استاندارد گزارشدهی، اثربخشی برنامه را کاهش داده است. راهبردهای پیشنهادی بر تدوین یک چارچوب نظری مرجع و نقشه ذهنی مشترک، تغییر نگرش جامعه و معلمان از طریق آموزش معتبر، غنیسازی برنامه با بستههای سنجش و فعالیتهای الگویی، انجام پژوهشهای کیفی میدانی و پدیدارشناختی برای شناخت دقیق مشکلات، توجه به مبانی روانسنجی و سنجشهای شناختی–تشخیصی، امکانسنجی اجرایی بهویژه در زمینه تراکم کلاسها، و ادغام عملی ارزشیابی با فرایند یاددهی–یادگیری تأکید دارد.
فلسفینژاد, محمدرضا . (1401). پیامدهای آموزشی ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4(4), 139-144. doi: 10.22054/jicia.2022.20303
MLA
فلسفینژاد, محمدرضا . "پیامدهای آموزشی ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی", توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4, 4, 1401, 139-144. doi: 10.22054/jicia.2022.20303
HARVARD
فلسفینژاد, محمدرضا. (1401). 'پیامدهای آموزشی ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی', توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4(4), pp. 139-144. doi: 10.22054/jicia.2022.20303
CHICAGO
محمدرضا فلسفینژاد, "پیامدهای آموزشی ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی," توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 4 4 (1401): 139-144, doi: 10.22054/jicia.2022.20303
VANCOUVER
فلسفینژاد, محمدرضا. پیامدهای آموزشی ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی. توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور, 1401; 4(4): 139-144. doi: 10.22054/jicia.2022.20303